تعمیر مبلمان در خانه

چهارشنبه 6 دی 1396
10:44
آرمان

مبلمان پس از گذر سال‌ها نيازمند بازسازي، تعمير و نوسازي است . بنابراين هنگامي‌كه به دنبال وسايلي براي چيدمان خانه‌تان هستيد، موشكافانه به زوايا، اندازه و شكل كلي آن توجه كنيد، رويه و جنس آن را لمس كرده و به دقت به بررسي اتصالات، وزن و قيمت آن بپردازيد.

يادتان باشد مبلماني كه تحت شرايط ايده‌آل تهيه و در بهترين و مناسب‌ ترين نقطه خانه قرار داده مي‌شود، زماني فرسوده و كهنه خواهد شد يا با توجه به شرايط زندگي ساكنان منزل يا تصميم‌ گيري‌ هاي جديد، آماده تغيير شكل‌هاي كامل يا جزئي مي‌ شود؛ در اين صورت بايد به فكر بازسازي مبلمان باشيد.

حتي شايد بعد از مدت كوتاهي از شكل و سبك مبلمان‌تان خسته شويد و بخواهيد آن را تغيير دهيد.

روش‌هايي براي تعمیر مبلمان وجود دارد كه در اين جا به متداول‌ترين و مهم‌ترين آن‌ها مي‌ پردازيم. اين روش‌ها اغلب توسط خود سازندگان مبلمان يا طراحاني كه كار بازسازي انجام مي‌دهند صورت مي‌گيرد كه نيازمند صرف هزينه و دقت است.

اما شما هم مي‌ توانيد براي بهبود شرايط محيط مسكوني‌تان دست ‌به كار شويد و مبلماني متفاوت از آنچه داشته‌ ايد، درست كنيد.

1. ابتدايي‌ترين و ساده‌ترين كارهايي كه براي مبلمان و نوسازي آن انجام مي‌شود، سمباده‌زني و رنگ کاری مبلمان اعم از كاناپه، تختخواب، كابينت، بوفه،‌ كتابخانه، ميز تلويزيون و از اين قبيل است.

ابتدا قسمت‌هاي شيشه‌اي (در كتابخانه) يا پارچه‌اي (در كاناپه) و هر عضو اضافه ‌ديگري را جدا كنيد و با يك سمباده چوب تمامي قسمت‌هاي چوبي را سمباده بزنيد تا رنگ‌ زير ريخته شود و ناصافي‌ ها از بين برود.

درقسمت‌هايي كه آسيب‌ ديده يا شكاف يا سوراخي در آن به وجود آمده كمي بتونه استفاده كنيد و روي آن را هم دوباره سمباده بكشيد. براي كاري كه در منزل انجام مي‌دهيد يك رنگ آستري و سپس رنگ‌ نهايي كافي‌ست.

گاه كشيدن سمباده بر روي چوب براي زدودن لايه ‌جلا كه با سيلر، كيلر يا روغن جلا اجرا شده و آوردن رنگ قبلي روي آن، جلوه‌اي هنري به كار مي‌بخشد كه با پوليش‌هاي فراوان كارگاه‌هاي مبل‌ سازي تفاوت دارد.

2. در روشي ديگر به رویه کوبی مبلمان نياز داريم. اين كار براي كاناپه‌ها، تختخواب‌ها و صندلي‌هايي كه قسمت پارچه‌اي يا چرم‌كوب دارند مصداق پيدا مي‌كند. بدين صورت كه پارچه مبلی يا صندلي را با پارچه جديد و نويي عوض مي‌كنيم. البته عوض كردن پارچه مبل در منزل كار سختي است اما براي صندلي‌ها در صورتي كه زيرسازي كفي صندلي به هم نخورده باشد مي‌توان كفي را از صندلي جدا كرده، مبل را با پارچه موردنظر روكش و دوباره در جاي خود ثابت كرد.

3. از ديگر مواردي كه در بازسازي مبلمان به ما كمك مي‌ كند و امروزه هم جايي در صنعت مبلمان به خود اختصاص داده است، تغيير افكت يا جلوه چوب مبلمان است. اين تغيير جلوه اغلب (و نه هميشه)، با رنگ انجام مي‌شود

مي‌توانيد يك يا دو عدد مبل كلاسيك نامرغوب و ارزان‌قيمت كه شبيه به مدل كلاسيك ساخته شده تهيه كنيد،

به اين روش آن‌ را تغيير دهيد و دو عدد مبل كلاسيك آنتيك و باارزش بسازيد و در گوشه يا زاويه‌اي از فضا (مثل كنار شومينه) قرار دهيد. انواع وايت‌ واش‌ها، ورق طلا (نقره، مس)‌ها و پتنيه‌هاي مختلف از اين‌گونه‌اند.

به عنوان مثال در روش‌ ورق طلا :

قسمت‌هاي چوبي مبل را طبق روش 1 آماده‌ سازي كنيد، روي كار را رنگ روغني اُخرا بزنيد و يكي دو روز فرصت خشك شدن كامل به آن بدهيد.

بعد چسب ورق طلا را كه در بازار موجود است روي كار بزنيد و حدود پنج دقيقه فرصت دهيد تا روي كار كاملا خشك شود.

بعد ورق طلا را به دقت بر‌داريد و با قلم‌موي نرم يا پارچه بسيار نرم روي كار بچسبانيد. اگر قسمتي از رنگ اُخرا از زير و بين ورق‌هاي طلا مشخص شود ايرادي ندارد.

روي ورق طلا مي‌توانيد شاپن قهوه‌اي سوخته با دستمال تنظيف بكشيد تا جلوه طلايي آنتيك به كار بدهد. براي نهايي كردن كار نيز روي آن لاك الكل بزنيد. به اين صورت مي‌توانيد مبلي با جلوه آنتيك داشته باشيد.

اين روش براي قاب آينه‌هاي بزرگ و كنسول و ميزها هم به كار مي‌رود. در صورتي كه روي كار كنده‌ كاري باشد مي‌توان آن را با آبي كپكي و كشيدن دستمال، كمي قديمي‌تر جلوه داد.

4. چهارمين روش، تكنيك «پاپيه ماشه» است.

شايد اين اسم در كارهايي با حجم كوچك مثل قلمدان يا گلدان به گوشتان آشنا باشد. اما اين روش و روش‌هاي مشابه مي‌تواند يك صندلي كهنه و بلا استفاده را به يك شيء دوست‌داشتني و خاطره‌انگيز تبديل كند. اصل كار «پاپيه ماشه» چسب كاغذ و خرده‌هاي روزنامه است.

در اين روش بايد سطح كار را كاملا با خرده‌هاي روزنامه بپوشانيد. به طوري كه از سطح كار فقط روزنامه به چشم آيد. اين كار را با سريش انجام دهيد كه چسب بسيار محكمي‌ست و كار را هم سبك و ترد مي‌كند.

كار موردنظر را چند دور با خرده روزنامه بپوشانيد تا ضخامتي در آن به وجود آيد. بعد از خشك شدن كامل چسب‌ها، روي كار را با يك سمباده نرم صاف كنيد.

در آخر بتونه بزنيد و بعد از خشك شدن سمباده بكشيد تا يك سطح صيقلي و شكننده به وجود آيد. حال مي‌توانيد روي آن را رنگ كنيد يا نقاشي زيبايي بكشيد و يك صندلي با نقش و نگار موردعلاقه خودتان داشته باشيد.

انواع مدل های تعمیر مبلمان

5. در روش پنجم مي‌توان از انواع استنسيل‌ ها و شابلون‌هايي كه در بازار موجودند استفاده كرد. به اين صورت كه روي طلق شفاف نقشي را مي‌كشيد و با كاتر دور آن را مي‌بريد.

حال يك شابلون داريد كه مي‌توانيد در تاج تخت، كناره‌ها، دسته‌‌هاي مبل يا صندلي يا حتي قاب پنجره يا در منزل آن را به كار گيريد. با يك اسفنج كه كمي رنگ اكريليك روي آن زده‌ايد روي شابلون بزنيد تا نقشي از آن روي كار چاپ شود.

حال اين نقش مي‌تواند با رنگي بسيار نزديك به رنگ زمينه باشد كه خيلي زننده جلوه نكند يا برعكس مي‌تواند از رنگ‌هاي كاملا ‌متضاد استفاده شود.

6. از ديگر كارهايي كه روي مبلمان مثل كمد، ميز يا دراور مي‌توان انجام داد، نقاشي كردن است. يعني يك منظره يا موضوعي خاص بر روي كار نقاشي شود. در اين روش استفاده از سبك نقاشي تاثير زيادي در جلوه كار دارد.

در اين روش معمولا نقاشي‌هايي با سوژه‌هاي دلنشين خطوط نرم و نازك مثل نقاشي‌هاي سبك شرقي (چين) استفاده مي‌شود.

7. اگر نقاش خوبي نيستيد استفاده از تكنيك دكوپاژ مي‌تواند جلوه بصري و در بسياري موارد سبك آنتيك مطلوبي به كار بدهد. در اتاق كودكان دكوپاژ تصاوير فرشتگان بر روي تختخواب جلوه لطيفي دارد.

هم‌چنين بر روي ميز يا عسلي‌ها يا حتي مبل يا صندلي‌هايي كه چوب ساده‌اي دارند و خواهان تنوعي در آن هستيد مي‌توانيد از تكنيك دكوپاژ استفاده كنيد.

در تكنيك دكوپاژ، مي‌توانيد تصوير دلخواه خود را روي سطح كار بچسبانيد و دور آن را سمباده بكشيد تا اختلاف سطح نداشته باشد و برجستگي ايجاد نكند. بعد مي‌توانيد روي كار را براي جلوه متفاوت‌تر ترك بياندازيد يا جلا بزنيد.

8. يكي ديگر از كارهايي كه بيشتر براي مبلمان ويلايي يا فضاي باز مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بهره‌گيري از موادي براي پوشاندن سطح مبلمان است كه بيشتر در ميز و عسلي كاربرد دارد.

شما مي‌توانيد ميز كوچك يا عسلي كه مورد استفاده نيست را انتخاب كرده و سطح روي آن را با سراميك متفاوت كنيد. استفاده از سراميك، گوش‌ماهي، خرده‌سنگ و… سطح ميز را كاملا عوض مي‌كند.

9. تغيير كاربري از ديگر مواردي است كه در تعميرات و نوسازي به كار مي‌آيد و از يك شيء، وسيله ديگري با مورد استفاده متفاوتي مي‌سازد. وقتي با دراوري مواجهيد كه جايي براي استفاده از آن نداريد و كهنگي آن هم مانع استفاده مجدد آن مي‌شود، چه مي‌كنيد؟

يكي از راه‌ها اين است كه ديگر از آن به عنوان دراور استفاده نكنيد. كشوها را درآوريد و از هر كشو در جهتي استفاده كنيد، مثلا فلاورباكس يا باكسي براي ديوار اتاق كودك و… .

يا وقتي لوستر منزل بلااستفاده مي‌ماند يكي از روش‌ها استفاده از قطعات و تزئينات روي آن است كه مي‌تواند در قسمت‌هاي ديگر منزل به زيبايي به كار آيد. حتي مي‌توان از چوب‌هاي به جامانده از مبلمان قديمي و پايه‌هاي آن، چراغ تزئيني براي ورودي طراحي كرده، به زيبايي آن را رنگ كرد و مورد استفاده قرار داد.

مزيت استفاده از اين روش‌ها اين است كه با انتخاب درست رنگ (توجه به رنگ غالب محيط و هارموني رنگ‌ها با يكديگر)، تزئينات مرتبط و موتيف‌ها و نقش‌مايه‌هاي تكرار شده و استفاده از خلاقيت شادي‌آور در فضا، هم در هزينه صرفه‌جويي كرده‌ايد و هم بي‌واسطه و به دست خود مبلمان‌تان را جاني دوباره بخشيده‌ايد.


[ بازدید : 78 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رویه کوبی و تعمیرات مبلمان است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]