شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

رویه کوبی و تعمیرات مبلمان

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

تعمیر مبلمان در خانه

مبلمان پس از گذر سال‌ها نیازمند بازسازی، تعمیر و نوسازی است . بنابراین هنگامی‌که به دنبال وسایلی برای چیدمان خانه‌تان هستید، موشکافانه به زوایا، اندازه و شکل کلی آن توجه کنید، رویه و جنس آن را لمس کرده و به دقت به بررسی اتصالات، وزن و قیمت آن بپردازید.

یادتان باشد مبلمانی که تحت شرایط ایده‌آل تهیه و در بهترین و مناسب‌ ترین نقطه خانه قرار داده می‌شود، زمانی فرسوده و کهنه خواهد شد یا با توجه به شرایط زندگی ساکنان منزل یا تصمیم‌ گیری‌ های جدید، آماده تغییر شکل‌های کامل یا جزئی می‌ شود؛ در این صورت باید به فکر بازسازی مبلمان باشید.

حتی شاید بعد از مدت کوتاهی از شکل و سبک مبلمان‌تان خسته شوید و بخواهید آن را تغییر دهید.

روش‌هایی برای تعمیر مبلمان وجود دارد که در این جا به متداول‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها می‌ پردازیم. این روش‌ها اغلب توسط خود سازندگان مبلمان یا طراحانی که کار بازسازی انجام می‌دهند صورت می‌گیرد که نیازمند صرف هزینه و دقت است.

اما شما هم می‌ توانید برای بهبود شرایط محیط مسکونی‌تان دست ‌به کار شوید و مبلمانی متفاوت از آنچه داشته‌ اید، درست کنید.

1. ابتدایی‌ترین و ساده‌ترین کارهایی که برای مبلمان و نوسازی آن انجام می‌شود، سمباده‌زنی و رنگ کاری مبلمان اعم از کاناپه، تختخواب، کابینت، بوفه،‌ کتابخانه، میز تلویزیون و از این قبیل است.

ابتدا قسمت‌های شیشه‌ای (در کتابخانه) یا پارچه‌ای (در کاناپه) و هر عضو اضافه ‌دیگری را جدا کنید و با یک سمباده چوب تمامی قسمت‌های چوبی را سمباده بزنید تا رنگ‌ زیر ریخته شود و ناصافی‌ ها از بین برود.

درقسمت‌هایی که آسیب‌ دیده یا شکاف یا سوراخی در آن به وجود آمده کمی بتونه استفاده کنید و روی آن را هم دوباره سمباده بکشید. برای کاری که در منزل انجام می‌دهید یک رنگ آستری و سپس رنگ‌ نهایی کافی‌ست.

گاه کشیدن سمباده بر روی چوب برای زدودن لایه ‌جلا که با سیلر، کیلر یا روغن جلا اجرا شده و آوردن رنگ قبلی روی آن، جلوه‌ای هنری به کار می‌بخشد که با پولیش‌های فراوان کارگاه‌های مبل‌ سازی تفاوت دارد.

2. در روشی دیگر به رویه کوبی مبلمان نیاز داریم. این کار برای کاناپه‌ها، تختخواب‌ها و صندلی‌هایی که قسمت پارچه‌ای یا چرم‌کوب دارند مصداق پیدا می‌کند. بدین صورت که پارچه مبلی یا صندلی را با پارچه جدید و نویی عوض می‌کنیم. البته عوض کردن پارچه مبل در منزل کار سختی است اما برای صندلی‌ها در صورتی که زیرسازی کفی صندلی به هم نخورده باشد می‌توان کفی را از صندلی جدا کرده، مبل را با پارچه موردنظر روکش و دوباره در جای خود ثابت کرد.

3. از دیگر مواردی که در بازسازی مبلمان به ما کمک می‌ کند و امروزه هم جایی در صنعت مبلمان به خود اختصاص داده است، تغییر افکت یا جلوه چوب مبلمان است. این تغییر جلوه اغلب (و نه همیشه)، با رنگ انجام می‌شود

می‌توانید یک یا دو عدد مبل کلاسیک نامرغوب و ارزان‌قیمت که شبیه به مدل کلاسیک ساخته شده تهیه کنید،

به این روش آن‌ را تغییر دهید و دو عدد مبل کلاسیک آنتیک و باارزش بسازید و در گوشه یا زاویه‌ای از فضا (مثل کنار شومینه) قرار دهید. انواع وایت‌ واش‌ها، ورق طلا (نقره، مس)‌ها و پتنیه‌های مختلف از این‌گونه‌اند.

به عنوان مثال در روش‌ ورق طلا :

قسمت‌های چوبی مبل را طبق روش 1 آماده‌ سازی کنید، روی کار را رنگ روغنی اُخرا بزنید و یکی دو روز فرصت خشک شدن کامل به آن بدهید.

بعد چسب ورق طلا را که در بازار موجود است روی کار بزنید و حدود پنج دقیقه فرصت دهید تا روی کار کاملا خشک شود.

بعد ورق طلا را به دقت بر‌دارید و با قلم‌موی نرم یا پارچه بسیار نرم روی کار بچسبانید. اگر قسمتی از رنگ اُخرا از زیر و بین ورق‌های طلا مشخص شود ایرادی ندارد.

روی ورق طلا می‌توانید شاپن قهوه‌ای سوخته با دستمال تنظیف بکشید تا جلوه طلایی آنتیک به کار بدهد. برای نهایی کردن کار نیز روی آن لاک الکل بزنید. به این صورت می‌توانید مبلی با جلوه آنتیک داشته باشید.

این روش برای قاب آینه‌های بزرگ و کنسول و میزها هم به کار می‌رود. در صورتی که روی کار کنده‌ کاری باشد می‌توان آن را با آبی کپکی و کشیدن دستمال، کمی قدیمی‌تر جلوه داد.

4. چهارمین روش، تکنیک «پاپیه ماشه» است.

شاید این اسم در کارهایی با حجم کوچک مثل قلمدان یا گلدان به گوشتان آشنا باشد. اما این روش و روش‌های مشابه می‌تواند یک صندلی کهنه و بلا استفاده را به یک شیء دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز تبدیل کند. اصل کار «پاپیه ماشه» چسب کاغذ و خرده‌های روزنامه است.

در این روش باید سطح کار را کاملا با خرده‌های روزنامه بپوشانید. به طوری که از سطح کار فقط روزنامه به چشم آید. این کار را با سریش انجام دهید که چسب بسیار محکمی‌ست و کار را هم سبک و ترد می‌کند.

کار موردنظر را چند دور با خرده روزنامه بپوشانید تا ضخامتی در آن به وجود آید. بعد از خشک شدن کامل چسب‌ها، روی کار را با یک سمباده نرم صاف کنید.

در آخر بتونه بزنید و بعد از خشک شدن سمباده بکشید تا یک سطح صیقلی و شکننده به وجود آید. حال می‌توانید روی آن را رنگ کنید یا نقاشی زیبایی بکشید و یک صندلی با نقش و نگار موردعلاقه خودتان داشته باشید.

انواع مدل های تعمیر مبلمان

5. در روش پنجم می‌توان از انواع استنسیل‌ ها و شابلون‌هایی که در بازار موجودند استفاده کرد. به این صورت که روی طلق شفاف نقشی را می‌کشید و با کاتر دور آن را می‌برید.

حال یک شابلون دارید که می‌توانید در تاج تخت، کناره‌ها، دسته‌‌های مبل یا صندلی یا حتی قاب پنجره یا در منزل آن را به کار گیرید. با یک اسفنج که کمی رنگ اکریلیک روی آن زده‌اید روی شابلون بزنید تا نقشی از آن روی کار چاپ شود.

حال این نقش می‌تواند با رنگی بسیار نزدیک به رنگ زمینه باشد که خیلی زننده جلوه نکند یا برعکس می‌تواند از رنگ‌های کاملا ‌متضاد استفاده شود.

6. از دیگر کارهایی که روی مبلمان مثل کمد، میز یا دراور می‌توان انجام داد، نقاشی کردن است. یعنی یک منظره یا موضوعی خاص بر روی کار نقاشی شود. در این روش استفاده از سبک نقاشی تاثیر زیادی در جلوه کار دارد.

در این روش معمولا نقاشی‌هایی با سوژه‌های دلنشین خطوط نرم و نازک مثل نقاشی‌های سبک شرقی (چین) استفاده می‌شود.

7. اگر نقاش خوبی نیستید استفاده از تکنیک دکوپاژ می‌تواند جلوه بصری و در بسیاری موارد سبک آنتیک مطلوبی به کار بدهد. در اتاق کودکان دکوپاژ تصاویر فرشتگان بر روی تختخواب جلوه لطیفی دارد.

هم‌چنین بر روی میز یا عسلی‌ها یا حتی مبل یا صندلی‌هایی که چوب ساده‌ای دارند و خواهان تنوعی در آن هستید می‌توانید از تکنیک دکوپاژ استفاده کنید.

در تکنیک دکوپاژ، می‌توانید تصویر دلخواه خود را روی سطح کار بچسبانید و دور آن را سمباده بکشید تا اختلاف سطح نداشته باشد و برجستگی ایجاد نکند. بعد می‌توانید روی کار را برای جلوه متفاوت‌تر ترک بیاندازید یا جلا بزنید.

8. یکی دیگر از کارهایی که بیشتر برای مبلمان ویلایی یا فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهره‌گیری از موادی برای پوشاندن سطح مبلمان است که بیشتر در میز و عسلی کاربرد دارد.

شما می‌توانید میز کوچک یا عسلی که مورد استفاده نیست را انتخاب کرده و سطح روی آن را با سرامیک متفاوت کنید. استفاده از سرامیک، گوش‌ماهی، خرده‌سنگ و… سطح میز را کاملا عوض می‌کند.

9. تغییر کاربری از دیگر مواردی است که در تعمیرات و نوسازی به کار می‌آید و از یک شیء، وسیله دیگری با مورد استفاده متفاوتی می‌سازد. وقتی با دراوری مواجهید که جایی برای استفاده از آن ندارید و کهنگی آن هم مانع استفاده مجدد آن می‌شود، چه می‌کنید؟

یکی از راه‌ها این است که دیگر از آن به عنوان دراور استفاده نکنید. کشوها را درآورید و از هر کشو در جهتی استفاده کنید، مثلا فلاورباکس یا باکسی برای دیوار اتاق کودک و… .

یا وقتی لوستر منزل بلااستفاده می‌ماند یکی از روش‌ها استفاده از قطعات و تزئینات روی آن است که می‌تواند در قسمت‌های دیگر منزل به زیبایی به کار آید. حتی می‌توان از چوب‌های به جامانده از مبلمان قدیمی و پایه‌های آن، چراغ تزئینی برای ورودی طراحی کرده، به زیبایی آن را رنگ کرد و مورد استفاده قرار داد.

مزیت استفاده از این روش‌ها این است که با انتخاب درست رنگ (توجه به رنگ غالب محیط و هارمونی رنگ‌ها با یکدیگر)، تزئینات مرتبط و موتیف‌ها و نقش‌مایه‌های تکرار شده و استفاده از خلاقیت شادی‌آور در فضا، هم در هزینه صرفه‌جویی کرده‌اید و هم بی‌واسطه و به دست خود مبلمان‌تان را جانی دوباره بخشیده‌اید.

تعمیر مبلمان در خانه

مبلمان پس از گذر سال‌ها نيازمند بازسازي، تعمير و نوسازي است . بنابراين هنگامي‌كه به دنبال وسايلي براي چيدمان خانه‌تان هستيد، موشكافانه به زوايا، اندازه و شكل كلي آن توجه كنيد، رويه و جنس آن را لمس كرده و به دقت به بررسي اتصالات، وزن و قيمت آن بپردازيد.

يادتان باشد مبلماني كه تحت شرايط ايده‌آل تهيه و در بهترين و مناسب‌ ترين نقطه خانه قرار داده مي‌شود، زماني فرسوده و كهنه خواهد شد يا با توجه به شرايط زندگي ساكنان منزل يا تصميم‌ گيري‌ هاي جديد، آماده تغيير شكل‌هاي كامل يا جزئي مي‌ شود؛ در اين صورت بايد به فكر بازسازي مبلمان باشيد.

حتي شايد بعد از مدت كوتاهي از شكل و سبك مبلمان‌تان خسته شويد و بخواهيد آن را تغيير دهيد.

روش‌هايي براي تعمیر مبلمان وجود دارد كه در اين جا به متداول‌ترين و مهم‌ترين آن‌ها مي‌ پردازيم. اين روش‌ها اغلب توسط خود سازندگان مبلمان يا طراحاني كه كار بازسازي انجام مي‌دهند صورت مي‌گيرد كه نيازمند صرف هزينه و دقت است.

اما شما هم مي‌ توانيد براي بهبود شرايط محيط مسكوني‌تان دست ‌به كار شويد و مبلماني متفاوت از آنچه داشته‌ ايد، درست كنيد.

1. ابتدايي‌ترين و ساده‌ترين كارهايي كه براي مبلمان و نوسازي آن انجام مي‌شود، سمباده‌زني و رنگ کاری مبلمان اعم از كاناپه، تختخواب، كابينت، بوفه،‌ كتابخانه، ميز تلويزيون و از اين قبيل است.

ابتدا قسمت‌هاي شيشه‌اي (در كتابخانه) يا پارچه‌اي (در كاناپه) و هر عضو اضافه ‌ديگري را جدا كنيد و با يك سمباده چوب تمامي قسمت‌هاي چوبي را سمباده بزنيد تا رنگ‌ زير ريخته شود و ناصافي‌ ها از بين برود.

درقسمت‌هايي كه آسيب‌ ديده يا شكاف يا سوراخي در آن به وجود آمده كمي بتونه استفاده كنيد و روي آن را هم دوباره سمباده بكشيد. براي كاري كه در منزل انجام مي‌دهيد يك رنگ آستري و سپس رنگ‌ نهايي كافي‌ست.

گاه كشيدن سمباده بر روي چوب براي زدودن لايه ‌جلا كه با سيلر، كيلر يا روغن جلا اجرا شده و آوردن رنگ قبلي روي آن، جلوه‌اي هنري به كار مي‌بخشد كه با پوليش‌هاي فراوان كارگاه‌هاي مبل‌ سازي تفاوت دارد.

2. در روشي ديگر به رویه کوبی مبلمان نياز داريم. اين كار براي كاناپه‌ها، تختخواب‌ها و صندلي‌هايي كه قسمت پارچه‌اي يا چرم‌كوب دارند مصداق پيدا مي‌كند. بدين صورت كه پارچه مبلی يا صندلي را با پارچه جديد و نويي عوض مي‌كنيم. البته عوض كردن پارچه مبل در منزل كار سختي است اما براي صندلي‌ها در صورتي كه زيرسازي كفي صندلي به هم نخورده باشد مي‌توان كفي را از صندلي جدا كرده، مبل را با پارچه موردنظر روكش و دوباره در جاي خود ثابت كرد.

3. از ديگر مواردي كه در بازسازي مبلمان به ما كمك مي‌ كند و امروزه هم جايي در صنعت مبلمان به خود اختصاص داده است، تغيير افكت يا جلوه چوب مبلمان است. اين تغيير جلوه اغلب (و نه هميشه)، با رنگ انجام مي‌شود

مي‌توانيد يك يا دو عدد مبل كلاسيك نامرغوب و ارزان‌قيمت كه شبيه به مدل كلاسيك ساخته شده تهيه كنيد،

به اين روش آن‌ را تغيير دهيد و دو عدد مبل كلاسيك آنتيك و باارزش بسازيد و در گوشه يا زاويه‌اي از فضا (مثل كنار شومينه) قرار دهيد. انواع وايت‌ واش‌ها، ورق طلا (نقره، مس)‌ها و پتنيه‌هاي مختلف از اين‌گونه‌اند.

به عنوان مثال در روش‌ ورق طلا :

قسمت‌هاي چوبي مبل را طبق روش 1 آماده‌ سازي كنيد، روي كار را رنگ روغني اُخرا بزنيد و يكي دو روز فرصت خشك شدن كامل به آن بدهيد.

بعد چسب ورق طلا را كه در بازار موجود است روي كار بزنيد و حدود پنج دقيقه فرصت دهيد تا روي كار كاملا خشك شود.

بعد ورق طلا را به دقت بر‌داريد و با قلم‌موي نرم يا پارچه بسيار نرم روي كار بچسبانيد. اگر قسمتي از رنگ اُخرا از زير و بين ورق‌هاي طلا مشخص شود ايرادي ندارد.

روي ورق طلا مي‌توانيد شاپن قهوه‌اي سوخته با دستمال تنظيف بكشيد تا جلوه طلايي آنتيك به كار بدهد. براي نهايي كردن كار نيز روي آن لاك الكل بزنيد. به اين صورت مي‌توانيد مبلي با جلوه آنتيك داشته باشيد.

اين روش براي قاب آينه‌هاي بزرگ و كنسول و ميزها هم به كار مي‌رود. در صورتي كه روي كار كنده‌ كاري باشد مي‌توان آن را با آبي كپكي و كشيدن دستمال، كمي قديمي‌تر جلوه داد.

4. چهارمين روش، تكنيك «پاپيه ماشه» است.

شايد اين اسم در كارهايي با حجم كوچك مثل قلمدان يا گلدان به گوشتان آشنا باشد. اما اين روش و روش‌هاي مشابه مي‌تواند يك صندلي كهنه و بلا استفاده را به يك شيء دوست‌داشتني و خاطره‌انگيز تبديل كند. اصل كار «پاپيه ماشه» چسب كاغذ و خرده‌هاي روزنامه است.

در اين روش بايد سطح كار را كاملا با خرده‌هاي روزنامه بپوشانيد. به طوري كه از سطح كار فقط روزنامه به چشم آيد. اين كار را با سريش انجام دهيد كه چسب بسيار محكمي‌ست و كار را هم سبك و ترد مي‌كند.

كار موردنظر را چند دور با خرده روزنامه بپوشانيد تا ضخامتي در آن به وجود آيد. بعد از خشك شدن كامل چسب‌ها، روي كار را با يك سمباده نرم صاف كنيد.

در آخر بتونه بزنيد و بعد از خشك شدن سمباده بكشيد تا يك سطح صيقلي و شكننده به وجود آيد. حال مي‌توانيد روي آن را رنگ كنيد يا نقاشي زيبايي بكشيد و يك صندلي با نقش و نگار موردعلاقه خودتان داشته باشيد.

انواع مدل های تعمیر مبلمان

5. در روش پنجم مي‌توان از انواع استنسيل‌ ها و شابلون‌هايي كه در بازار موجودند استفاده كرد. به اين صورت كه روي طلق شفاف نقشي را مي‌كشيد و با كاتر دور آن را مي‌بريد.

حال يك شابلون داريد كه مي‌توانيد در تاج تخت، كناره‌ها، دسته‌‌هاي مبل يا صندلي يا حتي قاب پنجره يا در منزل آن را به كار گيريد. با يك اسفنج كه كمي رنگ اكريليك روي آن زده‌ايد روي شابلون بزنيد تا نقشي از آن روي كار چاپ شود.

حال اين نقش مي‌تواند با رنگي بسيار نزديك به رنگ زمينه باشد كه خيلي زننده جلوه نكند يا برعكس مي‌تواند از رنگ‌هاي كاملا ‌متضاد استفاده شود.

6. از ديگر كارهايي كه روي مبلمان مثل كمد، ميز يا دراور مي‌توان انجام داد، نقاشي كردن است. يعني يك منظره يا موضوعي خاص بر روي كار نقاشي شود. در اين روش استفاده از سبك نقاشي تاثير زيادي در جلوه كار دارد.

در اين روش معمولا نقاشي‌هايي با سوژه‌هاي دلنشين خطوط نرم و نازك مثل نقاشي‌هاي سبك شرقي (چين) استفاده مي‌شود.

7. اگر نقاش خوبي نيستيد استفاده از تكنيك دكوپاژ مي‌تواند جلوه بصري و در بسياري موارد سبك آنتيك مطلوبي به كار بدهد. در اتاق كودكان دكوپاژ تصاوير فرشتگان بر روي تختخواب جلوه لطيفي دارد.

هم‌چنين بر روي ميز يا عسلي‌ها يا حتي مبل يا صندلي‌هايي كه چوب ساده‌اي دارند و خواهان تنوعي در آن هستيد مي‌توانيد از تكنيك دكوپاژ استفاده كنيد.

در تكنيك دكوپاژ، مي‌توانيد تصوير دلخواه خود را روي سطح كار بچسبانيد و دور آن را سمباده بكشيد تا اختلاف سطح نداشته باشد و برجستگي ايجاد نكند. بعد مي‌توانيد روي كار را براي جلوه متفاوت‌تر ترك بياندازيد يا جلا بزنيد.

8. يكي ديگر از كارهايي كه بيشتر براي مبلمان ويلايي يا فضاي باز مورد استفاده قرار مي‌گيرد، بهره‌گيري از موادي براي پوشاندن سطح مبلمان است كه بيشتر در ميز و عسلي كاربرد دارد.

شما مي‌توانيد ميز كوچك يا عسلي كه مورد استفاده نيست را انتخاب كرده و سطح روي آن را با سراميك متفاوت كنيد. استفاده از سراميك، گوش‌ماهي، خرده‌سنگ و… سطح ميز را كاملا عوض مي‌كند.

9. تغيير كاربري از ديگر مواردي است كه در تعميرات و نوسازي به كار مي‌آيد و از يك شيء، وسيله ديگري با مورد استفاده متفاوتي مي‌سازد. وقتي با دراوري مواجهيد كه جايي براي استفاده از آن نداريد و كهنگي آن هم مانع استفاده مجدد آن مي‌شود، چه مي‌كنيد؟

يكي از راه‌ها اين است كه ديگر از آن به عنوان دراور استفاده نكنيد. كشوها را درآوريد و از هر كشو در جهتي استفاده كنيد، مثلا فلاورباكس يا باكسي براي ديوار اتاق كودك و… .

يا وقتي لوستر منزل بلااستفاده مي‌ماند يكي از روش‌ها استفاده از قطعات و تزئينات روي آن است كه مي‌تواند در قسمت‌هاي ديگر منزل به زيبايي به كار آيد. حتي مي‌توان از چوب‌هاي به جامانده از مبلمان قديمي و پايه‌هاي آن، چراغ تزئيني براي ورودي طراحي كرده، به زيبايي آن را رنگ كرد و مورد استفاده قرار داد.

مزيت استفاده از اين روش‌ها اين است كه با انتخاب درست رنگ (توجه به رنگ غالب محيط و هارموني رنگ‌ها با يكديگر)، تزئينات مرتبط و موتيف‌ها و نقش‌مايه‌هاي تكرار شده و استفاده از خلاقيت شادي‌آور در فضا، هم در هزينه صرفه‌جويي كرده‌ايد و هم بي‌واسطه و به دست خود مبلمان‌تان را جاني دوباره بخشيده‌ايد.

پارچه مبلی چه جنسی بخریم ؟

انتخاب جنس پارچه رومبلی

روکش مبل می تونه هم از جنس پارچه باشه هم از جنس چرم.

روکش مبلمان از جنس چرم

اگر دوست دارین مبلمانی داشته باشین که همیشه تمیز و براق باشه, بهتره مبل چرمی بخرید. چرم این مبل ها به راحتی قابل شست و شو هستن و با استفاده از روغن مخصوص شون هم کاملا برق می افتن و نو به نظر می رسند.

روکش مبلمان از جنس چرم

اگر دوست داریند مبلمانی داشته باشیند که همیشه تمیز و براق باشد, بهتره مبل چرمی بخرید. چرم این مبل ها به راحتی قابل شست و شو هستند و با استفاده از روغن مخصوص شون هم کاملا برق می افتند و نو به نظر می رسند.

پارچه مبلمان از جنس مخمل

نوع دیگه از پارچه مبلی، پارچه مخملی مات و بدون پرز است که این نوع پارچه مبل برای خانه های بزرگ مناسب می باشد .

پارچه رومبلی با جنس مخمل براق

معمولا پارچه مخمل براق بهترین پارچه برای مبل است. همیشه در نظر داشته باشید که تراکم پارچه اهمیت زیادی داره و اینکه وقتی دست می‌کشید یک تکه است و فشردگی اون رو می‌تونین با لمس کردن احساس کنید . یکی دیگه از راه‌های مناسب برای شناخت تراکم پارچه اینه که اون رو جلوی نور بگیرید. مخمل براق پارچه مناسبی برای مبل‌های استیله و به این نوع مبل زیبایی خاصی می‌دهد .

نکاتی برای نگهداری از مبلمان

۱_ مبلمان خود را در مجاورت گرمای شدید ورطوبت قرار ندهید. گرما باعث انبساط حرارتی چوب میشود و در صورت سرد شدن محیط چوب انقباظ پیدا میکند.این انقباض و انبساط باعث ترک خوردن چوب میشود.دمای خانه خود را ثابت نگاه دارید

۱_ مبلمان خود را در مجاورت گرمای شدید ورطوبت قرار ندهید. گرما باعث انبساط حرارتی چوب میشود و در صورت سرد شدن محیط چوب انقباظ پیدا میکند.این انقباض و انبساط باعث ترک خوردن چوب میشود.دمای خانه خود را ثابت نگاه دارید

2_ در هنگام جابه جایی مبلمان آن را بر روی زمین نکشید چون امکان بروز نیروی شدید باعث شکستن پایه میشود

3_ برخی از مواد پاک کننده شمیایی، لوازم آرایشی و اشیای خیس منجر به صدمه زدن سطح رنگ خواهند شد و در روی سطح رنگ لکه ایجاد خواهد کرد.

4_ در صورت ایجاد لک مبلمان خود را با آب نشویید چون آب ایجاد لک بر روی چوب رنگ مینماید.از واکسهای مربوط به از بین بردن لک استاده نمائید.

5_ مبلمان و وسایل چوبی هیچگاه نبایستی برحسب عادت به نحوی مورد استفاده قرار گیرند که از حالت تعادل خارج گردند. این عمل در درازمدت باعث بروز اشکال در محل های اتصال خواهد شد

6_ از گذاشتن وسیله به شدت داغ مانند(لیوان داغ، و ظرف غذای داغ) بر روی محصولات چوبی خود داری کنید چون سریعاً ایجاد لک نموده و ممکن است رنگ روی کار را آب کند

7_ برای ماندگاری رنگ بر روی محصولات هر چند وقت یک بار بر روی محصول واکس مالیده حتی اگر روی سطح لکه ای نباشد

8_ از گذاشتن وسایل تیز بر روی محصولات خود داری نمایید چون امکان کنده شدن رنگ به وسیله شی تیز وجود دارد

9_ اگر محصول مورد نظر شما تازه رنگ شده است از گذاشتن وسایل سنگین بر روی آن به پرهیزید چون باعث میشود رنگ محصول دچار مشکل شود و اثر خود را بر سطح بگذارد

10_ در صورتی که محصول شما پولیشی باشد مشکل خاصی برای آن به وجود نمیاید فقط هر چند یکبار بر روی سطح آن واکس بمالید.

11_ اگر ترکی درمبلمان مشاهده نمودید سریعاً آن را برطرف نموده زیرا در صورت برطرف نکردن آن با مشکلات بعدی مواجه خواهید شد

12_ محصول خود را درجایی بگذارید از نور مستقیم آفتاب به دور باشد چون بر اثر تابش مستقیم آفتاب انبساط حرارتی پیدا کرده و دچار مخاطره میشود

13_ اگر محصولات چوبی شما درآشپزخانه قرار دارد از شستن کف آشپزخانه بپرهیزید و در صورت شستن کف آشپزخانه محصول را خارج نموده و به شستن ادامه دهید.از شستن کابینت آشپزخانه چه فلزی چه چوبی بپرهیزید و از واکسهای مخصوص استفاده کنید

14_ در صورت مشاهده خرده چوب یا گرده چوب در زیر مبلمان بدانید که موریانه به محصول شما حمله نموده است.در صورت امکان محصولی که موریانه به آن حمله ور شده است تعویض کنید چون به وسایل چوبی دیگر شما صدمه خواهد زد

15_ از گذاشتن وسایل خیس بر روی صندلی و مبل خود داری کنید چون در این صورت لکه های بزرگ سفیدی بر روی سطح رنگ ظاهر خواهد شد و بردن آن لک به وسیله پارچه خیس صحیح نمیباشد.

16_ در صورت کنده شدن سطح رنگ و روکش زیر آن ازخیس کردن سطح کار برای تمیز کردن آن بپرهیزید چون آب موجود در بافت چوب یا مصنوعات چوبی نفوذ کرده و باعث باد کردن آن میشود

17_ از گذاشتن وسایل سنگین به مدت زیاد بر روی میز خودداری کنید چون اثر خود را روی محصول خواهد گذاشت.در صورت گذاشتن وسایل سنگین از رو میزی ضخیم استفاده نمایید

18– اگر از رو میزی پلاستیکی استفاده میکنید و بر روی سطح میز خود دستمال نم دار کشیده اید صبر کنید تا آب موجود بر روی سطح آن کاملاً خشک شود چون در صورت خشک نشدن سطح و کشیدن رومیزی بر آن آب موجود بر روی میز در زیر رومیزی مبحوس میشود و دم میکند و بر روی میز ایجاد لک میکند

19– رو میزیهای خیس را هرگز برای خشک شدن بر روی میز نکشید

20_ برای محافظت بیشتر چوب و پارچه مبلی از کاور برای محصولات خود استفاده نمایید

21_ در طرز استفاده ازمبلمان دقت کنید یعنی بر روی آن دراز نکشید. اگر مبلمان شما از نو ع پارچه ای باشد از لمیدن به شیوه های خاص خود بر روی آن خود داری کنید چون در این صورت مبلمان از حالت طبیعی خود خارج میشود و رویه کوبی مبل ضروری می شود زیرا از بالا باز و از پایین فشرده میشود. در صورت امکان از مبلمان مخصوص این کار استفاده نمایید(کاناپه)

22_ از هل دادن اشیا بر روی میز به پرهیزید، چون در صورت تیز بودن ته آن بر روی صفحه میز شما خط ایجاد خواهد شد

23_ در صورت مشاهده لک بر روی میز و نرفتن آن از سابیدن آن خود داری کنید چون در آن صورت به بافت رنگ صدمه خواهید زد در صورتی که لک بر روی آن هنوز پا برجاست

24_ وسایل چوبی خود را در آشپزخانه نزدیک سینک ظرف شویی قرار ندهید، چون قطرات آب بر روی آن پاچیده و پس از خشک شدن ایجاد لک نموده. در صورت امکان از گذاشتن ظروف خیس در داخل کابینتهای چوبی خودداری کنید چون در صورت نفوذ به داخل آن باد کرده و ایجاد ترک مینماید

25_ از ریخته شدن آب بر روی در کابینت زیر سینک جلوگیری نمایید چون در آشپز خانه بیشترین قسمتی که بر روی آن آب ریخته میشود همین قسمت است

26_ در صورت تمایل میتوانید کف قفسه های چوبی داخل آشپزخانه خود را پوشش پلاستیکی کنید زیرا به صورت یک عایق عمل خواهد کرد

27_ دقت کنید لبهای کابینت که بر روی آن نوار چسبیده است شکسته نباشد چون در این صورت آب به داخل آن نفوذ خواهد کرد و اگر MDF یا چوب باشد در طی مدتی میترکد

28_ از چسب آب بندی برای دور سینک استفاده کنید، در صورت استفاده نکردن آب از پشت کابینت شما نفوذ خواهد کرد و کابینت شما را خراب خواهد کرد. علت پوسیدگی صفحات فلزی در پشت سینک به همین علت میتواند باشد

29_ آب چکان با لبهای سینک موازی باشد درصورت موازی نبودن آب موجود بر روی ظروف بر روی صفحه کابینت ریخته و در طی مدتی صفحه خراب خواهد شد. اگر قصد دارید برای خانه خود کابینت نصب کنید حتماً ًاین مسئله را ذکر کنید

30_ از عایق بودن شیرهای ماشین لباس شویی کاملاً آگاهی داشته باشید چون در صورت چکه کردن آن و رسیدن به چوب و نااگاهی شما از چکه کردن شیر آب در طی دراز مدت برای کابینت و محصولات چوبی شما مشکل پیش خواهد آمد. هر چند وقت یکبار شیرهای آبی که در پشت کابینت قرار دارد برسی کنید

31_ در صورت بروز مشکلی که از عهده آن برمیایید مشکل را بر طرف کنید مانند:( پاک کردن لک) اگر ترکی یا ترکیدنی در چوب دیدید بیگدار به آب نزنید و آن را با متخصص در این امور در میان بگذارید

32_ از پرتاب کردن درهای کابینت به جای خود، خوداری کنید چون پس از مدتی لولا از فرم خود خارج میشود و درها باید از نوع ریگلاژ شوند.

مبل چرمی بخریم یا پارچه ای

مبلمان چرم و پارچه ای

خرید مبل تا حدودی گیج کننده است. ممکن است با توجه به نیاز شما مبلمان متنوع و متددی در بازار موجود باشد که انتخابتان را سخت کند. اما مهم ترین چیز جواب دادن به این سوال است: باید مبل چرمی بخریم یا پارچه ای؟ معمولا جوابی مطمئن هم برای این سوال نداریم زیرا، هر دو مبل چرم یا مخمل دارای ویژگی های مثبت و منفی هستند.

مبلمان پارچه ای نسبت به ملبمان چرمی به مراتب راحت تر هستند. از اصلی ترین دلایل می توان به نرم تر و گرم تر بودن آنها اشاره کرد. همینطور، مبلمان چرمی نیز درست مانند صندلی های چرمی ماشین در تابستان گرم و در هوای سرد سفت تر می شوند اما در حالت کلی مبلمان پارچه ای استحکام خود را زودتر از مبلمان چرمی از دست می دهند. فرسودگی و ساییدگی پارچه نیز بستگی به نوع کیفیت آن دارد. همچنین پارچه مانند چرم خراش پیدا نمی کند.

تنوع طرح و رنگ بندی پارچه به مراتب بسیار بیشتر از چرم است. بنابراین طراحی دکوراسیون با مبلمان پارچه ای راحت تر است اما از طرفی کیفیت و کادربندی در مبلمان چرم باعث گران تر شدن آن می شود.

مهم ترین مزیت پارچه های چرمی قابل شستشو بودن آنها است. چرم به راحتی با دستمال تمیز می شود و اگر مایعی مانند چای روی آن بریزد، وارد داخل بافت چرم نمی شود.

پارچه مبلی های متنوعی در بازار موجود هستند اما مبلمانی که از پارچه ترک و ایتالیایی تولید می شوند دارای برتری بیشتری نسبت به سایر مبلمان هستند. از آنجایی که چنین پارچه هایی دارای نقش های خاص و با اصالت هستند بابراین کپی برداری از آنها غیر ممکن است. گرچه چنین مبلمانی گران هستند اما با خرید آنها می توانید بدون دغدغه از خراب شدن روکش مبل تا سال ها از کیفیت، زیبایی و دوام مبل لذت ببرید. و حتی در صورت نیاز به رویه کوبی مبل ،نیاز به تعویض پارچه مبل نباشد .همچنین چرم مصنوعی از ضایعات چرم های طبیعی و مواد شیمیایی ساخته می شوند که بهتر از آنها در قسمت های دور مبل استفاده شود و تا حد امکان برای نشیمن و تکیه گاه مبلمان از پارچه های نرم و لطیف استفاده شود.

چرم ها از انواع مختلف و از پوست حیوانات متنوع تهیه می شوند. به همین دلیل برای تشخیص مبل چرم واقعی باید توجه داشته باشید که دارای ضخامت مناسب، حالت کشسانی کم و مقاومت بالا باشد. از طرفی توجه داشته باشید که مبل چرم مشکی رنگ نیاز به دستکاری و دباغی کمتری دارد.

مطالب مفید در زمینه مبل

از کنار هم قرار دادن تکه‌هایی از مبلمان که معروف به کاناپه های منطقه‌ای (مدولار) که بیشتر افراد به ان مبلمان ال شکل می گویند و متشکل از انواع تک‌دسته گرفته تا مبلمانی برای دراز کشیدن می‌باشد.

این نوع مبل با هر اندازه‌‌ی دلخواه و چندکاره برای اتاق نشیمن مناسب می‌باشد. این کاناپه‌ها فضای نشیمن راحت و زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند وبه دلیل اتصال به هم و اینکه به اشغال جایی برای دسته مبل نیازی ندارند، این نوع مبل بهترین کاربرد را در فضاهای کوچک دارد. مبلمان ال‌شکل را بر اساس کاربرد موردنیاز می‌توانید جابه‌جا کنید و به عنوان مثال آن‌را به عنوان فضایی برای دور هم جمع شدن‌های خانوادگی یا حتی جای خوابی برای میهمان در نظر بگیرید.

انتخاب رنگ ترکیبی دیوار و مبل

اگر رنگ اتاق شما آبی می‌باشد و احساس می‌کنید که از سردی فضا باید کاسته شود و در عین حال گرما و شادی را به منزلتان بیاورید، حتما از مبلمان نارنجی یا مبلی سرمه‌ای با کوسن‌های نارنجی، قرمز و زرد استفاده کنید. رنگ هایی که مکمل یکدیگرند، چشم را به حرکت وامی دارند که این در اثر انرژی ساکن حاصل از تضاد میان آن هاست.

زمان انتخاب پارچه مبلی سعی کنید از دسته رنگ‌های کرم و قهوه‌ای، زیاد استفاده نکنید. دنیایی است که خستگی ها را از بین می برد. ترس از انتخاب رنگ را کنار بگذارید و رنگی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید و با آن آرام می شوید و در نظر داشته باشید، با انتخاب آن رنگ شادی، عشق و شور را به مهمانان خود القا می کنید.


پارچه مبل خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین نوع پارچه مبل کدام است؟

یکی از بخش‌هایی که در خرید مبل توجه هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کند، پارچه به‌کار رفته در مبل است. اگر ماندگاری و مقاومت لازم را نداشته باشد، خیلی زود فرسوده می‌شود و شما باید دوباره دست به جیب شوید. به همین‌خاطر در زمان خرید ۶ دانگ حواستان را جمع کنید که بهترین و مناسب‌ترین پارچه را برای مبل خود انتخاب کنید.

البته خیلی از پارچه‌های مبلی موجود در بازار چینی هستند اما شما باید بهترین نوع آن را انتخاب کنید. دقت داشته باشید که پارچه موردنظر کش نیاید یا پرزهای آن به مرور زمان کنده نشود. در این میان برای اینکه خیالتان راحت شود از خود فروشنده در این مورد سؤال کنید و بخواهید که در ضمانت‌نامه مقاومت پارچه را هم تأیید کند.

پارچه‌های ترک هم نوع دیگری از پارچه‌های مورد استفاده در ساخت مبلمان است که طرفداران خود را دارد. اگر قصد خرید مبلمان سلطنتی را دارید به یاد داشته باشید که بهترین نوع پارچه در ساخت این نوع مبل، پارچه‌های یزد ایران است. حتی به‌نظر خود فروشندگان مبل این نوع پارچه برای مبل‌های سلطنتی حرف ندارند و جالب اینکه در بعضی از مواقع دیده شده که کشور ترکیه این نوع پارچه را می‌خرد و در نهایت آن را به اسم ترک می‌فروشد. پارچه‌های شانل، مخمل نانومیکرو، سلطنتی و… بخشی از پارچه‌هایی هستند که در بازار موجود است و در ساخت مبل از آنها استفاده می‌شود. رایج‌ترین مدل‌ها مبل‌هایی با پارچه‌های مخمل و پارچه‌های سلطنتی هستند. شاید اگر گشتی در بازار بزنید متوجه بشوید که برای مبلمان سلطنتی از پارچه‌های سلطنتی، برای مبلمان راحتی از مخمل و برای مبلمان در اصطلاح «ال» از پارچه‌های چرم استفاده می‌شود.

البته انتخاب پارچه مبلی سلیقه‌ای است و بستگی به‌نظر مشتری دارد اما برای راهنمایی بیشتر باید بگوییم که معمولا پارچه مخمل براق بهترین پارچه برای مبل است. همیشه درنظر داشته باشید که تراکم پارچه اهمیت زیادی دارد و اینکه وقتی دست می‌کشید یک تکه است و فشردگی آن را می‌توانید با لمس کردن احساس کنید. یکی دیگر از راه‌های مناسب برای شناخت تراکم پارچه این است که آن را جلوی نور بگیرید. مخمل براق پارچه مناسبی برای مبل‌های استیل است و به این نوع مبل زیبایی خاصی می‌دهد. معمولا وزن پارچه خوب سنگین‌تر است و همیشه قیمت، ملاک بهتر بودن نیست. مبلی که جنس خوبی نداشته باشد زیبایی هم ندارد و این را می‌توانید در نگاه اول احساس کنید. مبل‌های نامناسب رنگ ماتی دارند.

انتخاب نوع پارچه مبل

صرف نظر از اینکه مبلمان شما در کجا قرار خواهد گرفت: یک اتاق نشیمن پرتردد،یک محل عمومی مثل فرودگاه، یا در یک اتاق آفتاب گیر، به خاطر استفاده و تماس زیاد و مکرر، پارچه ای باید انتخاب شود که در برابر ساییدگی، خراشیدگی، لک و گرد و غبار مقاوم باشد. به طور کلی پارچه ها از نظر نوع الیاف آن به دو گروه تقسیم می شوند:

۱- پارچه با الیاف طبیعی

الیاف طبیعی مانند: کتان، لینن، پشم، ابریشم، چرم، ویسکوز ریون و استات

-کتان؛ مقاومت خوبی در برابر سایش، تغییر رنگ و نخ کش شدن دارد. ولی زود لک و چروک می شود.

-لینن، تحمل کمی در برابر سایش دارد، زود لک و چروک می شود و شستن آن کار آسانی نخواهد بود. بنابراین بیشتر برای محیط های رسمی که تردد کمتری دارند، قابل استفاده است.

-پشم، مقاوم در برابر تغییر رنگ، نخ کش شدن، چروک و لکه است. اگر به صورت کاملاً طبیعی استفاده شود، در اثر شستشو و تماس با آب حالت کوبیده و نمدی پیدا می کند.

-ابریشم؛ بسیار ظریف، شکننده، و درخشان است. تنها برای استفاده رسمی در فضاهایی که تردد بسیار کمی دارند پیشنهاد می شود. لکه بری آن کاری تخصصی است.

-چرم؛ به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. مقاوم در برابر سایش، اما در برابر خراشیدگی مقاومت پایینی دارد. با گذشت زمان نرمی و لطافت بیشتری پیدا میکند.

-ویسکوز ریون ها؛ از خمیر کاغذ ساخته می شوند، بنابراین مقاومت بسیار کمی در برابر آب دارند. جذب رطوبت آنها بسیار بالاست. استحکام خوبی در برابر سایش دارند. نرم، لطیف و درخشنده هستند. زود چروک می شوند. با ترکیب با الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر) جذب رطوبت آن کاهش پیدا کرده و اصلاح می شوند.

-استات ها؛ هم از سلولوز طبیعی گرفته می شوند و به صورت لیف های استات در می آیند. جذب رطوبت بسیار بالا، مقاومت سایش کم، استحکام کم تارها از خصوصیاتی هستند که با ترکیب با الیاف مصنوعی دیگر (نایلون، پلی استر) اصلاح می شود. مقاومت خوبی در برابر چروک دارند.

۲-پارچه با الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی مانند: آکریلیک، پلی استر، نایلون، ریون یا ابریشم مصنوعی

-آکلیریک؛ الیاف آکلیریک ظاهری شبیه به پشم دارند. در برابر ساییدگی، چروک، لک و تغییر رنگ مقاوم هستند. کیفیت های پایین تر آن ممکن است به مرور زمان پرز بیاندازد. جذب رطوبت کمی دارد و کلاً الیافی مقاوم و بادوام به حساب می آیند. الیافی نرم و سبک هستند.

-پلی استر؛ استحکام زیاد، خاصیت کشسانی مناسب، مقاومت سایشی زیاد، مقاوم در برابر چروک و حرارت، شستشوی راحت، جذب رطوبت کم، مقاوم در برابر نخ کش شدن، الیاف پلی استر را تبدیل به یکی از پرمصرف ترین الیاف مصنوعی استفاده شده در صنایع نساجی، تبدیل کرده است. این الیاف معمولاً با الیاف دیگر (مصنوعی و طبیعی) ترکیب می شوند. به خاطر بار الکتریکی که ایجاد می کند، دوده و گرد و خاک بیشتری جذب میکند؛ بنابراین زودتر نیاز به شستشو دارد، اما شستشوی آن راحت و آسان است.

-نایلون؛ معمولاً به تنهایی استفاده نمی شود و با مواد مصنوعی دیگر ترکیب شده و بافت بسیار مقاومی پیدا می کند. الیاف آن استحکام زیادی دارد و در برابر سایش و چروک مقاومند. جذب رطوبت بسیار کمی دارند.

-ریون یا ابریشم مصنوعی؛ ظاهری ابریشم مانند دارد، گاهی شبیه به کتان یا لینن است. پارچه ای مقاوم محسوب میشود، اما خیلی زود چروک می خورد.

از آنجایی که پارچه های رومبلی در تماس مستقیم با بدن نیستند و الیاف طبیعی در حالت معمول نسبت به الیاف مصنوعی، دوام بسیار کمتر و مقاومتی کم دربرابر چروک و رطوبت دارند، نگهداری و شستشوی آنها تبدیل به کاری سخت و هزینه بر خواهد شد. بنابراین اکثر پارچه های موجود در بازار ترکیباتی از الیاف طبیعی و مصنوعی و یا ترکیب الیاف مصنوعی با یکدیگر هستند.

چند نمونه از ترکیبات مختلف الیاف در بازار:

• ویسکوز – پلی استر – لینن – کتان

• وسکوز – پلی استر – ابریشم

• ابریشم – استات – پلی استر

• ابریشم – کتان – ویسکوز

انتخاب سبک و رنگ پارچه مبل

در کنار توجه به نوع و کیفیت پارچه مبل، نکته مهم دیگر تناسب نقش، طرح و رنگ آن با محیطی است که مبلمان در آن قرار می گیرد و به نوعی کامل کننده سبک مبلمان خواهد بود. اندازه و کاربری محیط از جمله دیگر عواملی است که در انتخاب پارچه تأثیر خواهد گذاشت.

هیچ گاه یک پارچه مبل با طرح های بزرگ و شلوغ را برای یک اتاق کوچک انتخاب نکنید

برای اتاق های نشیمن شلوغ و پر رفت و آمد سعی کنید که از پارچه های مقاوم تر و بادوام تر، با تنالیته های خنثی و ترجیحاً تیره تر استفاده کنید.

رنگ های روشن تر معمولاً برای مبلمان کلاسیک تر و رسمی تر استفاده می شوند.

سبک خاص شما نیز می تواند در مبلمان تجلی پیدا کند. مثلاً می توانید مبلمانی را انتخاب کنید که کمی غیرمعقول به نظر برسد یا جزئیات خاصی در اجرای فریم و رویه کوبی آن وجود داشته باشد.

اگر چند سالی مایل به استفاده از مبلمان خود هستید، سعی کنید بیشتر از پارچه هایی با زمینه خنثی (انواع قهوه ای، کرم، خاکستری) استفاده کنید.

برای استفاده رنگی که دوست دارید در اتاقتان داشته باشید، می توانید یک یا دو تکه از مبلمان را با استفاده از رنگ یا یک بافت خاص از بقیه متمایز کنید. پارچه ای با رنگ قوی (نارنجی،قرمز،بنفش) را روی مبلی که فریمی با خطوط ساده داشته باشد، استفاده کنید.

اگر از بافت یا طرح های متفاوت در پارچه مبلمان استفاده می کنید، سعی کنید با استفاده از رنگ های مشابه، آنها را به هم متصل کنید.

استفاده از پارچه مبلی های گلدار و طرحدار در اماکنی که پر رفت و آمد هستند باعث می شود که لکه ها فوراً به چشم نیایند و در لابه لای نقوش محو شوند.

پارچه‌های مخملی براق و پرزدار برای مبلمانی که قرار است در خانه‌های کوچک‌تر چیده شوند، بهتر است و فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند. پارچه‌های مخملی مات و بدون پرز هم برای خانه‌های بزرگ‌تر مناسب‌تر هستند.

اگر در خانه فرزند کوچکی دارید، بهتر است رنگ پارچه مبلتان را از بین رنگ‌های چرک‌تابی مانند کاراملی یا نسکافه ای و یا فیلی انتخاب کنید تا در اثر شیطنت بچه‌ها مدام کثیف و نامرتب به نظر نرسند.

به طور کلی پارچه‌های مبلی یا ساده هستند یا طرح دار(منظور از طرح دار انواع گلدار و راه‌راه است). پارچه‌های ساده برای مبلمانی که قرار است در فضاهای کوچک‌تر چیده شوند، مناسب‌تر هستند و پارچه‌های گلدار هم مناسب فضاهای باز و بزرگ است.

شما می‌توانید برای شکستن فضا و روح بخشیدن به محیط خانه، مبلمانی ساده با کوسن‌های گلدار یا برعکس را انتخاب کنید.

شما میتوانید رنگ و پارچه مبل خود را با کفپوش ، پرده و نمای داخی خانه خود ست نمایید.

از بین بردن شکاف ها و ترکهای محل اتصال در چوب

با توجه به تنوع مصنوعات چوبی که در ایران با چوب روس عرضه می شوند و البته از محبوبیت لازم در بین مردم نیز برخوردار است، برآن شدیم تا به پاره ای از ابهامات موجود در مورد اینگونه مصنوعات چوبی پاسخ دهیم و این باب را با پاسخ به سئوالی که از جانب تعدادی از هموطنان عزیزمان در وب سایت ها مطرح شده است آغاز می نمائیم؛ سئوال مطرح شده در خصوص ترکهای ایجاد شده در محل اتصالات اینگونه مصنوعات می باشد.

در ابتدا باید به این نکته توجه شود که ایجاد شکافهای سطحی، خصوصا در محل اتصال مصنوعات چوبی ساخته شده از چوب روس یک امر طبیعی و به دلیل تغییر درجه دمای محیط می باشد، چرا که طبق اصل انبساط و انقباض مواد، چوبها هم در محیط های سرد و گرم دچار تغییر اندازه می شوند، که البته این انبساط و انقباض در چوبهای روس شدیدتر بوده و در نتیجه معمولا در محل اتصال اینگونه مصنوعات چوبی ترکهای سطحی و بندرت شکافهای عمیقی ایجاد می گردد.حال با ذکر این مقدمه میتوانید از روش های زیر برای تعمیر مبلمان و مصنوعات چوبی خود استفاده نمائید: حالت اول: اگر میزان شکاف به حدی باشد که وسیله مورد نظر تراز خود را از دست بدهد نیاز به تعمیر اساسی داشته و می بایست وسیله چوبی از محل اتصال موردنظر باز شده و پس از قرار دادن مقداری چست چوب در بین اتصال، آنرا با پیچ دستی بسته و به مدت یک ساعت در محلی که فشار یا تکانی به آن وارد نشود نگهداری نمائید. حالت دوم: اگر شکاف ایجاد شده چندان محسوس نباشد، می توان از آن چشم پوشی نمود، چراکه این مورد کاملا طبیعی است؛ حال در صورت تمایل شما به رفع این شکافها، می بایست اقدامات زیر را با دقت دنبال نمائید: 1- ابتدا مقداری مل (خاک بتونه)، سیریش و پودر زرد رنگی بنام گل ماشین بمقدار خیلی کم (که در صنعت چوب کاربرد دارد) را با آب مخلوط نموده تا ماده خمیر گونه ای که تقریبا به رنگ چوب روس خودرنگ می باشد، بدست آید. 2- در این لحظه بوسیله خمیر حاصله، شکاف های مورد نظر را پر نمائید. در مرحله آخر برای همرنگ شدن رنگ تعمیر شده با چوب روس از اسپری کیلر فوری استفاده نمائید. برای این کار بعد از خشک شدن سطح بتونه شده، مقدار از اسپری را بروی سطح خشکی پاشیده و بوسیله قلموی ریز بروی بتونه بکشید. البته در اکثر موارد نیازی به استفاده از اسپری کیلر نیست زیرا خمیر بدست آمده تقریبا همرنگ چوب روس می باشد.

با مبلمان قدیمی چه کنیم؟ آنها را دور بریزیم یا بازسازی نماییم؟ ممکن است در زیر زمین یا گوشه کنار منزلتان چند قطعه مبلمان رنگ و رو رفته پیدا شود. در اینگونه موارد باید ابتدا بررسی کنید آیا ارزش بازسازی دارند یا نه و اگر ارزش بازسازی داشتند باید ببینید از بین دو گزینه زیر کدامیک مناسب تر ست: ترمیم پرداخت موجود بر روی آنها، یا زدودن کامل پرداخت قدیمی و پرداخت مجدد آن. ترمیم کنیم یا از خیرش بگذریم؟ در بیشتر موارد، آنچه باعث دلزگی افراد میشود پرداخت نامطلوب مبلمان نیست، بلکه عیوب ساختاری پیشرفته در آن است از جمله: روکش ورآمده یا کنده شده، اتصالات ضعیف، قطعات شکسته و غیره. در اینگونه موارد پرداخت مجدد مبلمان شاید ارزش وقت و زحمت لازم را نداشته باشد. درست است که زدودن و پرداخت مجدد قطعات مبلمان یکی از بهترین راهکارها برای تعمیر و بازسازی مبلمان قدیمی است ولی باید دانست که زدودن لایه های قدیمی رنگ و پرداخت، کار پر دردسر و قت گیری است. از این رو پیش از آنکه کار را به طور جدی آغاز نمایید نخست بخش کوچکی را بزدایید تا از زیبایی چوب زیرین اطمینان حاصل شود؛ سپس با پارچه ای، بخش رنگ زدایی شده را با آب یا حلال های معدنی، تر کنید تا رنگ و بافت اصلی چوب کاملا مشخص شود. تمام رنگ ها و پرداخت ها را می توان زدود، برخی را به آسانی و برخی دیگر را به دشواری. مراقب پرداخت های ضخیم، شفاف و پلاستیکی شکل باشید که معمولا بر بروی سطوح میز پیشخوانها استفاده می شود. اینگونه پرداخت ها در مقابل اکثر حلال های شیمیایی مقاومت نشان می دهند و زدودن آنها با سمباده ممکن است باعث آسیب به زیر ساخت مبلمان شود. رنگهای شیری که از جمله بادوام ترین و قدیمی ترین پرداخت ها می باشند نیز در مقابل برخی زداینده های رنگ مقاوم اند، از این رو بهتر است برای اینگونه پرداخت ها از قلیاب و یا زداینده های مخصوص رنگ های شیری استفاده کنیم. نکته ی مهم این است که "آیا این زحمت ارزشش را دارد؟" چه مواقعی اقدام به بازسازی پرداخت کنیم؟ بسیاری از قطعات مبلمان و کابینت آشپزخانه دارای پرداختهای شفافی بر روی لایه ای از رنگ هستند. اگر پرداخت کامل بوده و پوسته نشده و در هیچ کجای مبلمان نمی توان ناحیه ی بزرگی یافت که پرداخت آن از بین رفته باشد، میتوان فرآیند بازسازی را به آسانی انجام داد. فرآیند بازسازی ممکن است شامل عملیات متعددی باشد از جمله: پاک کردن، زدودن لکه های سفید، هموار کردن خراش های سطحی، ترمیم خراش ها و خش های عمیق، پرکردن سوراخها و صدمات احتمالی، و اعمال یک دست پرداخت مجدد. گاهی برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تمام مراحل فوق را (به ترتیب) انجام دهیم. پاک کردن: کار را با پاکسازی سطحی پرداخت قدیمی آغاز کنید. اگر سطح کار زیاد کثیف نیست از محلول آب صابون رقیق استفاده کنید و اگر سطح کار آغشته به آلودگی های روغنی، گریس و یا واکس باشد از حلال های قوی تر و معدنی استفاده کنید. اگر کثیفی خیلی زیاد باشد از پشم فولاد شماره چهار صفر (0000) استفاده کنید تا زدودن آلودگی از سطح کار آسان تر شود. گاهی اوقات از این نکته متعجب خواهید شد که با پاک کردن ساده ی سطح کار، مبلمان به وضعیتی می رسد که به راحتی می توان از آن استفاده نمود. زدودن لکه های سفید: وقتی سطح کار را از آلودگی های روغنی و واکس پاک می کنیم ممکن است لکه های سفیدی که بر اثر ریخته شدن آب به وجود می آیند خود نمایی کند. این لکه ها عموما به راحتی پاک می شوند ولی اگر بد قلقی کردند، بهترین راه، استفاده از پارچه ی آغشته به الکل صنعتی است. توجه داشته باشید که پارچه باید فقط کمی به الکل صنعتی آغشته شود و نباید پارچه را کاملا در الکل صنعتی غوطه ور کرد به طوری که کاملا اشباع شود. الکل غلیظ ممکن است سبب زودگی ناخواسته ی اصل پرداخت شود. مالش سطح کار: اگر کیفیت سطح کار بطور کلی خوب باشد وفقط در برخی قسمتها خراشهای سطحی ایجاد شده باشد، کافی است سطح کار را به پشم فولادی چهار صفر مالش دهید. ابتدا پشم فولادی را به واکس خمیری آغشته کنید و سپس در جهت الیاف چوب آن را مالش دهید؛ بدین صورت می توان خراشهای سطحی و باریک را برطرف نمود. بی درنگ پس از پایان مالش، سطح کار را از واکس اضافی پاک کنید و اجازه دهید خشک شود تا درخشندگی موردنظر بوجود آید. برای دستیابی به سطح کاملا براق و درخشنده، از ترکیبات مالشی و پولیشی مورد استفاده در صنعت نقاشی خودرو استفاده کنید. نازک کاری های پایانی: وقتی سطح کار از آلودگی ها پاک شد، تمام خراش ها و عیوب سطحی خودنمایی می کنند. اکثر فروشگاههای رنگ و یراق، انواع پرداختهای محتلف را با رنگهای متنوع عرضه می کنند. برخی از انواع پرداخت ها که برای لکه گیری ساخته شده اند به صورت ماژیک می باشند و به همان صورت نیز به کار می روند. نوک این ماژیک ها از نمد ساخته شده است و به راحتی می توانید آن را در راستای خراش و خراشیدگی های هدایت کنید تا پرداخت زدوده شده در آن قسمت، ترمیم شود. بهتر است چند ماژیک با سایه های نزدیک به آنچه مبلمان شماست بخرید و پس از آزمودن آنها، از بهترین شان استفاده کنید. گاهی نیز حالت ترکیبی از دو یا چند ماژیک، بهترین نتیجه را می دهد. همچنین، انواع واکس برای پرکردن سوراخ ها و آسیب های عمیق نیز وجود دارد. برخی از این واکس ها به صورت گچ تخته سیاه ساخته می شود. شیوه ی کا با این واکس ها بدین گونه است: ابتدا واکس را بر روی سوراخ بمالید تا سوراح را پرکند. سپس با لبه ی کارت اعتباری یا لبه ی کاردک یا لیسه، سطح کار را صاف کنید تا هموار شود. پولیش فرانسوی: پولیش فرانسوی یکی از راهکارهای قدیمی برای اصلاح کیفی سطح کار پرداختهای شفاف است. در واقع پولیش فرانسوی چیزی نیست به جز اعمال یک لایه ی نازک شلاک (لاک الکل) با تکه ای پارچه بر روی سطح کار. اینگونه پولیش فرانسوی به خوبی فرسودگی های کوچک و سطحی را برطرف می کند ولی نقطه ضعف آن این است که در مقابل گرما و الکل کوچکترین مقاومتی از خود نشان نمی دهد؛ بعلاوه لازم است مهارت و تجربه ی کافی داشته باشیم تا سطح کار از کیفیت مطلوب برخوردار شود. لایه محافظ: اگر ضخامت پرداخت قدیمی نازک شده باشد و احتمال آسیب به آن زیاد باشد می توان لایه ی پرداخت دیگری به عنوان لایه ی محافظ برروی آن اعمال نمود. بطور کلی می توان گفت که تقریبا بر روی تمام انواع پرداخت ها می توان لایه ی محافظی از همان جنس اعمال نمود. ولی اگر مطمئن نیستید نوع پرداخت قبل چیست، بهتر است از گزینه های ایمن تر استفاده کنید. ابتدا سطح کار را پاک کنید و با سمباده ی دانه 320 آن را بسایید. مراقب باشید که سمباده کاری باعث زدودن کامل سطح پرداخت و رسیدن به زیر ساخت چوبی نشود. در صورتی که پرداخت را سهوا از بین بردید مجبور خواهید شد اقدامات ترمیمی لازم را انجام دهید. اگر در بازار رنگ و پرداخت محل اقامتتان یافت شود، بهتر است از پرداخت زینسر استفاده کنید چرا که به هرگونه پرداختی می چسبد و با تمام پرداختها از جمله پرداخت های آب پایه سازگاری دارد. یک دست را به عنوان آستر بزنید و سپس تا رسیدن به درخشندگی و شفافیت دلخواه، چند دست بزنید. پلی اورتان های روغن پایه را نیز می توان بر روی تمام انواع پرداخت به کار برد. این پرداختها، دوام بیشتری نیز دارند. یکی دیگر از راهکارها استفاده از رنگ های روغنی است.

پرداخت مجدد: در صورتیکه هیچکدام از راهکارهای فوق مناسب نبود، اقدام به زدودن پرداخت قدیمی و اعمال پرداخت مجدد نمایید. زدودن پرداخت مبلمان های بسیار قدیمی باعث کاهش ارزش آنها می شود از این رو پیش از اقدام به کار ابتدا از خبرگان عتیقه بخواهید مبلمان شما را ارزیابی نمایند. از طرف دیگر قطعات کهنه و فرسوده ی معمولی اگر بخوبی پرداخت زدایی شده و مجدد پرداخت بخورند، ارزش افزوده ی زیادی حاصل می شود. شخصا برای زدودن لایه های پرداخت قدیمی از شیوه های ترکیبی استفاده می کنم. با کمک سشوار صنعتی می توانید لایه های ضخیم رنگ و پرداخت را نرم کرده و سپس بزدایید. سپس با استفاده از خمیر زداینده ی رنگ می توانید با قیمانده های پرداخت را از گوشه ها و کنج ها پاک کنید. در مورد لایه های رنگ و پرداخت نازک و یا آنهایی که فقط یک دست بر روی آنها اعمال شده، مستقیما به سراغ زداینده های شیمیایی بروید. هر دو روش فوق از سمباده کاری سطح کار آسان تر و سریع تر خواهند بود و بعلاوه احتمال صدمه رساندن به زیر ساخت چوبی و یا روکش چوبی که درست در زیر لایه ی پرداخت قرار دارد نیز وجود نخواهد داشت. در اینجا لازم است در مورد پرداخت هایی که پیش از سال 1356 ه.ش (1978 م.) ساخته می شدند هشدار دهیم، این پرداخت ها حاوی "سرب" هستند، در نتیجه اگر مطمئن نیستید که پرداخت موردنظر پس از سال 1356 ه . ش ساخته شده است یا خیر، به هیچ وجه آن را با سمباده کاری نزدایید و از سشوار صنعتی نیز برای گرم کردن و زدودن آن کمک نگیرید. در این موارد، استفاده از زداینده های شیمیایی، ایمن تر و بهداشتی تر خواهد بود؛ فقط توجه داشته باشید پیش از دور ریخت آنها از خشک شدن حلال و سفت شدن تفاله ای رنگ زدوده شده اطمینان حاصل کنید. برای راهنمایهای بیشتر در مورد شیوه ی صحیح زدودن رنگ های محتوی ترکیبات سربی به دفتر کنترل آلودگی های سربی وزارت بهداشت مراجعه نمایید. گاهی زدودن لایه های قدیمی رنگ باعث نمایان شدن چوب زیبای زیر آن می شود؛ گاهی نیز زدودن رنگ ها باعث هویدا شدن جوربندی نامناسب نقوش چوبی در یک مبلمان یا ترکیب بندی بدشکل گونه های مختلف چوب در کنار هم می شود، در اینگونه موارد اصلا نگران نباشید چراکه به هر حال می توانید از انواع مختلف گزینه های رنگ و پرداخت موجود در بازار برای پرداخت مجدد آن استفاده کنید.

بهترین شکل مبلمان منزل

چیدمان مبلمان و کاناپه‌های جداگانه در خانه، شاید به نظر راحت‌تر از دکوراسیون و قرار دادن مبلمان یک‌تکه یا ال‌شکل باشد، اما مبلمان ال‌شکل مزیت‌هایی دارد که گاهی همین مزیت‌ها باعث برتری آن نسبت به مبلمان جدا می‌شود.

چیدمان مبلمان و کاناپه‌های جداگانه در خانه، شاید به نظر راحت‌تر از دکوراسیون و قرار دادن مبلمان یک‌تکه یا ال‌شکل باشد، اما مبلمان ال‌شکل مزیت‌هایی دارد که گاهی همین مزیت‌ها باعث برتری آن نسبت به مبلمان جدا می‌شود.

کاناپه‌های منطقه‌ای (مدولار) که بیشتر افراد به آن مبلمان ال‌شکل می‌گویند، از کنار هم قرار دادن تکه‌هایی از مبلمان از انواع تک‌دسته گرفته تا مبلمانی برای دراز کشیدن تشکیل می‌شود. مبلمانی چند منظوره که تقریباً در اتاق نشیمن با هر اندازه‌ای قابل استفاده است. این کاناپه‌ها فضای نشیمن راحت و زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند و به دلیل اتصال به هم و اینکه به اشغال جایی برای دسته مبل نیازی ندارند، بهترین انتخاب برای فضاهای کوچک به شمار می‌روند.

مبلمان ال‌شکل را بر اساس کاربرد مورد نیاز می‌توانید جابه‌جا کنید و به عنوان مثال، آن را به عنوان فضایی برای دور هم جمع شدن‌های خانوادگی یا حتی جای خوابی برای میهمان در نظر بگیرید.

سبک، رنگ،‌ جنس

کاناپه یا مبلمان ال‌شکل می‌تواند به عنوان نقطه کانونی اتاق نشیمن به حساب ‌آید. در این حالت، رنگی را برای دیوارها انتخاب کنید که اجازه دهد کاناپه در فضا بدرخشد. به عنوان مثال، رنگ قرمز یا زرد برای دیوار مناسب است به ‌شرطی که کاناپه شما سفید، مشکی یا کرم باشد. مخالف این نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد. اگر می‌خواهید که کاناپه، نقطه کانونی فضا باشد، در هر حال رنگ دیوار و کاناپه باید متضاد باشند که البته می‌توانید با اضافه کردن کوسن‌هایی هماهنگ با رنگ دیوار این تضاد را دل‌نشین‏تر کنید.

چنانچه نمی‌خواهید مبلمان به عنوان نقطه کانونی در فضا به چشم آید، باید رنگ دیوار و کاناپه‏ی روبه‏روی آن را هماهنگ در نظر بگیرید تا کاناپه در بافت دیوار پنهان شود. به عنوان مثال، اگر رنگ قهوه‌ای شکلاتی را برای کاناپه انتخاب کرده‌اید، از رنگ کرم برای دیوار استفاده کنید. در هر حال در نظر داشته باشید زمانی که مبلمان شما به عنوان نقطه کانونی فضا است، باید با تم و سبک فضا هماهنگ باشد.

سبک فضای خانه

سبک فضای خود را مشخص کنید. آیا فضای شما مدرن، کلاسیک یا مینیمالیست است؟ مبلی را انتخاب کنید که سبک فضا را انعکاس ‌دهد. به عنوان مثال، برای فضای مدرن خود، کاناپه‌ای با خطوط هندسی ساده و نشیمنی نزدیک به زمین انتخاب کنید. چنانچه هنوز فضا را دکور نکردید، رنگ و سبک مبلمان منطقه‌ای می‌تواند کلید خوبی برای انتخاب رنگ و سبک غالب فضا باشد.

در مورد انتخاب پارچه مبلی و جنس مبلمان ال‌شکل هم باید همین دقت را داشته باشید. پارچه‌ای که برای کاناپه انتخاب می‌کنید باید مطابق با سبک فضا باشد. به جنس کاناپه نیز توجه داشته باشید. اگر می‌خواهید از این کاناپه در فضای نشیمن استفاده کنید، حتماً از پارچه‌هایی بادوام با رنگ‌های نسبتاً تیره استفاده کنید.

کاناپه‌های مقطعی

کاناپه‌های مقطعی، تکه بزرگی از مبلمان یا تمامی آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین، رنگ آن تأثیر زیادی در فضا دارد. اگر فضای کوچکی دارید، از انتخاب رنگ‌های تیره برای کاناپه بپرهیزید و از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. اگر نگران بی‌روح شدن فضا هستید، می‌توانید رنگ‌های شاد را با کمک کوسن‌ها به فضا وارد کنید؛ اما توجه داشته باشید که رنگ کوسن‌ها با دیگر رنگ‌های به‌کار رفته در فضا هماهنگ باشد. به عنوان مثال، اگر مبل شما خاکستری است، از صورتی روشن، قرمز یا زرد به عنوان یک رنگ تأکیدی در قالب کوسن استفاده کنید، یا اگر مبل شما قهوه‌ای شکلاتی است، آبی فیروزه‌ای می‌تواند یک انتخاب خوب به عنوان رنگ تأکیدی باشد.

نکته:‌ قبل از خرید، باید چند گزینه را در مورد مبلمان امتحان کنید. روی آن‏ها بنشینید، راحتی پاها و کمرتان را بررسی کنید. عمق کاناپه هم باید برای اندام شما و افراد خانواده مناسب باشد.

جای قرارگیری مبلمان

باور کنید یا نه، فضای وسط اتاق بهترین مکان برای کاناپه‌های منطقه‌ای است؛ زیرا این کاناپه‌ها از انواع دیگر مبلمان، بزرگ‌تر و عمیق‌تر هستند. قرار دادن آن‌ها در وسط اتاق، فضای دیواری بیشتری برای قرار دادن مبلمان دیگر در اختیار شما قرار می‌دهد و دسترسی به تمام تکه‌های این مبلمان را راحت‌تر می‌کند.

تکه‌های بزرگ‌تر کاناپه‌های منطقه‌ای، عامل مهمی در چیدمان آن‌ها هستند. تکه‌هایی را که ثابت هستند و جدا نمی‌شوند، خارج از مسیرهای رفت و آمد، روبه‏ روی دیوار قرار دهید. البته ممکن است برای اینکه مبلمان بهتر در اتاق قرار بگیرد، وسوسه شوید و تکه‌های آن را از هم جدا کنید؛ اما در نظر داشته باشید که این مبلمان، به صورت متصل‌به‌هم طراحی شده است و جدا کردن آن، مانند پازلی نیمه می‌ماند و حس ناتمام بودن را به شما و دکوراسیون القا می‌کند. پس قبل از تصمیم‌گیری به خرید این نوع مبلمان، به این قضیه فکر کنید.

اگر نخواهید کاناپه منطقه‌ای یا مبلمان ال‌شکل را به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید، می‌توانید آن را روبروی دیوار اصلی اتاق و در مقابل نقطه کانونی (شومینه، پنجره، تلویزیون و…) قرار دهید. به یاد داشته باشید که نباید آن‌ها را به دیوار بچسبانید و باید حداقل، فاصله‌ای در حدود 30 تا 45 سانتی‌متری از دیوار برای آن لحاظ کنید.

ایجاد هماهنگی

کاناپه‌های منطقه‌ای منحنی شکل به دلیل خطوط نرم، حسی بهتری به فضا می‌دهند. سعی کنید سایر عناصر نیز از این خطوط منحنی پیروی کنند به عنوان مثال، از فرشی با اشکال دایره‌ای استفاده کنید یا قاب‌هایی با اشکال منحنی در فضا نصب کنید.

فرش زیر این مبلمان باید به اندازه‌ای باشد که یا مبلمان به طور کامل روی آن قرار بگیرد یا پایه‌های جلویی کاناپه روی فرش باشد. البته مبلمان الحاقی به این کاناپه و میز پذیرایی، بهتر است کاملاً روی فرش قرار بگیرند.

ترکیب مبلمان

اگر فضا به شما این اجازه را می‌دهد که مبلمان دیگری به مبلمان منطقه‌ای خود اضافه کنید، باید به حفظ تعادل، که کلید زیبایی دکوراسیون است،‌ دقت داشته باشید. برای حفظ تعادل کاناپه منطقه‌ای می‌توانید از مبلمان دیگری مانند یک صندلی، کاناپه‌ای دو نفره و … در انتهای بال کوتاه‌تر کاناپه استفاده کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید جلوی تلویزیون یا شومینه دراز بکشید و نمی‌خواهید مزاحم دیگران باشید، بد نیست از کاناپه‌های تخت‌خوابشو استفاده کنید. اگر به دکوراسیون جذاب و مهیج علاقه دارید، کاناپه‌ای تختخواب‌شو با سبک و ساختاری متفاوت نسبت به مبلمان منطقه‌ای انتخاب کنید. ترکیب این دو کاناپه برای فضاهای بزرگ و مجزا مناسب است.

عناصر زمینی

فضای پشت کاناپه‌های منطقه‌ای را باید با عناصری پر کنید که با سبک و ساختار اتاق و همچنین جنس، رنگ و بافت پارچه کاناپه و نحوه چیدمان آن در فضا هماهنگ باشد.

قرار دادن آباژور زمینی در گوشه پشت مبلمان، روشنایی ظریف و ماهرانه‌ای به این بخش از فضا می‌دهد. آباژور را به نحوی پشت کاناپه قرار دهید تا علاوه بر جنبه تزیینی بتواند فضایی برای مطالعه نیز ایجاد کند.

برای تزئین گوشه‌ای وسیع و نورگیر، استفاده از درختچه‌های گیاه طبیعی بهترین انتخاب است. همچنین می‌توانید از گیاهانی که در محیط آپارتمان رشد می‌کنند برای این گوشه استفاده کنید یا گل‌های رونده مانند پیچک را داخل آویز سقفی در این گوشه قرار دهید.

دیوارکوب‌ها

دیوار پشتی کاناپه‌های منطقه‌ای بهتر است که به وسیله آثار هنری پر شود تا فضا، بی‌روح و خالی جلوه نکند. برای این‌کار، قاب‌های هنری با اندازه‌های متفاوت را در ارتفاع مختلف روی این دیوار نصب کنید. البته از نصب قاب‌های زیاد و ایجاد شلوغی اجتناب کنید. این آویختنی‌ها حتماً نباید قاب باشد، بلکه می‌توانید صنایع‌دستی یا نقاشی‌های کودکان خود را در این فضا نصب کنید.

به دلیل اینکه مبلمان منطقه‌ای اندازه بزرگی دارد، آثار هنری باید با اندازه این مبلمان هماهنگ باشد و به دکوراسیون تعادل ببخشد. زمانی که مبلمان زیادی در فضا وجود دارد، احساس کمبود آثار هنری بیشتر حس می‌شود؛ بنابراین برای اینکه کنجی دنج داشته باشید، دیوار را خالی رها نکنید و از آثار هنری متنوعی روی دیوار پشتی کاناپه منطقه‌ای استفاده کنید. مانند تمام عناصر دیگر، سبک این آثار هنری نیز باید با فضا و کاناپه منطقه‌ای هماهنگ باشد. مثلاً اگر کاناپه شما با چرم قهوه‌ای پوشیده شده است از آثار هنری با سبک روستایی استفاده کنید، یا اگر کاناپه شما خطوطی ساده دارد و با پارچه‌ای ساده و بافت‌دار پوشیده شده است، از آثار هنری مدرن برای دیوار پشت آن استفاده کنید.

از تابلویی بزرگ در مرکز دیوار پشتی کاناپه استفاده کنید. این قاب را طوری نصب کنید که وسط آن در سطح دید باشد. یا می‌توانید تعدادی از تصاویر با ساختار مشترک را به صورت گروهی بر روی دیوار نصب کنید.

ایده‌های فصلی

برای تغییر فصلی این کاناپه‌ها به جای تغییر روکش مبل، از لباس مبل کمک بگیرید. لباس مبل دائمی نیست و اجازه می‌دهد بتوانید به صورت فصلی، روکش کاناپه را تغییر دهید. برای پاییز و زمستان از پارچه‌های سنگین و بافت‌دار و در فصل بهار و تابستان از پارچه‌هایی نازک و سبک برای لباس مبل استفاده کنید.

در فصل‌های سرد سال از پتوهایی روی دسته و پشتی این کاناپه استفاده کنید. این پتوهای نازک علاوه بر ایجاد سطحی گرم، با رنگ و طرح خود به دکوراسیون جذابیت می‌بخشند.

نکاتی کلیدی هنگام خرید مبلمان

نکاتی کلیدی که هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم

بدن سالم روی مبلمان سالم!

این روزها دیگر در خانه همه مبلمان پیدا می شود. علاقه به تغییر دکوراسیون هم باعث شده بسیاری از خانواده ها هرچند سال یک بار به فکر تغییر مبلمان و خرید میز و صندلی جدید بیفتند. متاسفانه اولین و تنها چیزی که خانم ها در هنگام خرید مبل به آن توجه می کنند مد روز و همانگی رنگ آن ها با دیگر وسایل خانه است. غافل از اینکه استفاده از مبلمان غیراستاندارد عامل مهم ابتلا به بیماری های ستون فقرات و حساسیت های تنفسی و درد مفاصل است. با توجه به اینکه معمولا خانواده ها مبلمان خود را بیش از 10 سال نگهداری می کنند باید هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشند تا با انتخاب نامناسب خود و فرزندان شان را دچار بیماری نکنند. در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

نکاتی کلیدی که هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم

بدن سالم روی مبلمان سالم!

این روزها دیگر در خانه همه مبلمان پیدا می شود. علاقه به تغییر دکوراسیون هم باعث شده بسیاری از خانواده ها هرچند سال یک بار به فکر تغییر مبلمان ، تعمیر مبلمان و یا خرید میز و صندلی جدید بیفتند. متاسفانه اولین و تنها چیزی که خانم ها در هنگام خرید مبل به آن توجه می کنند مد روز و همانگی رنگ آن ها با دیگر وسایل خانه است. غافل از اینکه استفاده از مبلمان غیراستاندارد عامل مهم ابتلا به بیماری های ستون فقرات و حساسیت های تنفسی و درد مفاصل است. با توجه به اینکه معمولا خانواده ها مبلمان خود را بیش از 10 سال نگهداری می کنند باید هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشند تا با انتخاب نامناسب خود و فرزندان شان را دچار بیماری نکنند. در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

ارگونومیک بخرید

گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد درصد زیادی از بیماری های استخوانی و عضلانی به دلیل خرید مبلمان های غیراستاندارد به وجود می آید. در بسیاری از میز و صندلی ها و مبل ها ارتفاع بدنه تا پایه ها، زاویه درست پشتی صندلی و بسیاری موارد دیگر به طور اصولی طراحی نشده که این عامل می تواند باعث آسیب رسیدن به عضلات، تاندون ها و عصب ها و دیسک های ستون فقرات شود. برای آنکه مطمئن شوید در مبلمانی که خریداری می کنید اصول ارگونومیک رعایت شده است باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. هنگام نشستن روی مبل کف پاهای شما باید کاملا روی زمین قرار بگیرد. مبل ها باید در قسمت گودی کمر برآمده باشند یا چند کوسن در آن منطقه قرار گرفته باشد تا از ستون فقرات پشتیبانی کرده و شکل بدن را هنگام نشستن در حالت درست حفظ کند. هنگام نشستن روی مبل و صندلی نباید خیلی داخل آن فرو بروید.

مبلمان های خیلی راحت شکل طبیعی ستون فقرات را حفظ نمی کنند و بدن را در وضعیت نامناسب قرار می دهند.

چوبی بخریم یا پارچه ای ؟

اگر در خانه فردی مبتلا به آسم یا آلرژی دارید انتخاب مبلمان پارچه ای چندان مناسب نیست. این نوع مبل ها گرد و غبار و آلودگی های زیادی به خود جذب می کنند و می توانند به محل زندگی حشرات حساسیت زا تبدیل شوند. مبلمان های پارچه ای هر روز باید با جاروبرقی تمیز شوند تا گرد و غبار در بخش های داخلی آن نفوذ نکند.

اگر بخش زیادی از مبل را چوب تشکیل داده باشد نه تنها نظافت آن ساده تر است بلکه میزان جذب گرد و غبار هم به حداقل ممکن می رسد. خانواده هایی که فرزند کوچک دارند هم بهتر است سراغ مبلمان تمام پارچه مبلی نروند زیرا با وجود بچه ها تمیز نگه داشتن آن ها تلاش و زحمت بیشتری را می طلبد.

مزایای مبل چرمی را در نظر بگیرید!

از مزایای مبل های چرم این است که گرد و خاک را به خود جذب نمی کند و تمیز کردن آن ها هم بسیار ساده تر است. معمولا حیوانات خانگی علاقه زیادی به مبل های چرمی ندارند و در عوض زمان زیادی را روی مبل های پارچه ای سپری می کنند. اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید به این نکته توجه کنید که پاک کردن مبل پارچه ای از موی این حیوانات بسیار مشکل است. اگر عادت دارید روی مبلمان خود غذا بخورید حتما نوع چرمی را انتخاب کنید. در مبل های پارچه ای تکه های غذا در میان بافت پارچه فرو می روند و باعث جذب عوامل بیماری زا و حشرات می شوند. واضح است مبل های پارچه ای رطوبت را به راحتی جذب می کنند و ریختن مایعات روی آن ها می تواند دردسر زیادی به وجود بیاورد.

میز چه اندازه باشد؟

هنگام خرید مبلمان حتما به ابعاد میز همراه به آن توجه کنید. ارتفاع میز باید به شکلی باشد که شما به راحتی با دراز کردن دست خود بتوانید نوشیدنی و کنترل از راه دور یا هر چیز دیگری را از روی آن بردارید. متاسفانه به دلیل پیروی از مدهای جدید بسیاری از میزها کوتاه تر از حد معمول طراحی می شوند و این موضوع باعث می شود هنگام نوشیدن یا خوردن شما بیش از اندازه به سمت جلو خم شوید و بدن تان از شکل طبیعی خارج شود. میزهای با ارتفاع کم دیگران را ترغیب می کند هنگام نشستن روی مبل پای خود را روی آن بگذارند که این کار نه تنها بدن را از حالت استاندارد خارج می کند بلکه باعث انتقال عفونت ها و باکتری های کف پا به روی میز می شود.

ابعاد مبلمان

ارتفاع استاندارد کفه صندلی از زمین برای افراد بالغ بین 43 تا 50 سانتی متر است. ابعاد صندلی باید طوری باشدکه هنگام نشستن و تکیه دادن روی آن حداقل فشار را در قسمت پشت و ناحیه گردن داشته باشیم. زاویه کف صندلی با قسمت پشتی حدودا باید 100 درجه باشد و ارتفاع پشتی صندلی هم به طور متوسط 64 سانتی متر در نظر گرفته شود تا بدن در بهترین وضعیت قرار بگیرد.

مواد سمی به خانه نیاورید

بعضی از مواد شیمیایی که در مبلمان، تشک ها و بالش ها به کار می روند کاملا سمی هستند و اثرات بدی روی زنان باردار و کودکان می گذارند. این مواد شیمیایی رشد جسمی و عصبی کودکان را مختل کرده و ممکن است کودکی را دچار کمبود وزن کنند. در 80 درصد از مبملان ها از اسفنج هایی استفاده شده که حاوی ماد شیمیایی پلی اورتان هستند.

هنگام خرید دقت کنید تا حد امکان از محصولات طبیعی در مبلمان استفاده شده باشد. هر قدر مبلمان ارزان تر و بی کیفیت تر باشد احتمال استفاده از ترکیبات غیر استاندارد دریافت آن هم بیشتر است.

نکاتی برای محافظت مبلمان

سعی کنید هیچ گاه اجسام داغ را روی مبلمان چوبی قرار ندهید زیرا باعث ترک خوردن و تغییر شکل آن می شود. دور نگه داشتن مبلمان چوبی از رطوبت هم اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا آب می تواند در بافت چوب نفوذ کرده و آن را بپوشاند سعی کنید روی مبلمان چوبی خود را با روانداز و سطوح محافظت کننده بپوشانید تا از ضربه و آسیب در امان بماند.

هیچ گاه مبلمان خود را در کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری یا رادیاتور قرار ندهید تا آنجا که ممکن است آن ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. گرما و نور شدید می تواند اتصالاتی که با چسب یا مواد شیمیایی دیگر به هم وصل شده اند ضعیف کند و حتی باعث تغییر شکل مبلمان شود.

چگونه مبلمان با کیفیت را تشخیص بدهیم؟

با اینکه گفتیم بهتر است مبل و صندلی که انتخاب می کنید خیلی سنگین نباشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی نیست. مبلمان بسیار سبک نشان می دهد که در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیت و چوب ارزان قیمت استفاده شده است. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیار دارد و حتما از فروشنده بپرسید از چه نوع موادی در آن استفاده شده است. چوب های موسوم به kiln dried امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند زیرا استحکام بالایی دارند و به راحتی نمی شکنند. رطوبت در این چوب ها به طور کامل گرفته شده و استقامت آن تا حد ممکن بالا رفته است. پارچه یا چرم در مبل باید تا پشت صندلی ها کشیده شده و در قسمت های داخلی هم کار شده باشد. در بعضی موارد مصرفی پارچه یا چرم را فقط در بخش بیرونی مبلمان استفاده می کنند که باعث کاهش استحکام و پاره شدن زودتر از موعد روکش می شود.

حضور همه لازم است!

هنگام خرید مبلمان حتما همه اعضای خانواده را با خود ببرید و نکات گفته شده را برای تک تک آن ها در نظر بگیرید. همه اعضا باید روی مبلمان بنشینند و احساس راحتی کنند. در این مواقع به کودکان و سالمندان توجه بیشتری کنید و رضایت آن ها را در نظر بگیرید. سالمندان نباید هنگام بلند شدن از مبلمان احساس سختی داشته باشند و ارتفاع دسته مبلمان باید طوری باشد که آن ها را هنگام برخاستن و نشستن یاری کند. کودکان هم در سنین رشد قرار دارند و باید اندازه استاندارد مبلمان خریداری شده به دقت رعایت شود تا ستون فقرات آن ها به نشستن در حالت غیرطبیعی عادت نکند.

12345
last